Wednesday, January 28, 2015

Linse-kartoffelsuppe

Jeg er ikke nogen ørn i et køkken. Elsker at spise, men synes det er kedeligt at lave mad. Men to ting gør jeg godt. Supper og brød. Så her kommer en af mine vintersupper, som vi ofte spiser. Især fordi den næsten smager bedre dagen efter.

Kød: røget medister, bacon eller hvad man nu har, som har meget smag.
1 stort hakket løg
Vand
Røde linser eller kartofler.
Paprika, bouillon, salt og peber
1 dåse hakkede tomater
1 lille dåse tomatpure.

Kødet skæres i tern og svitses. Løget tilsættes og svitses med.
Kartofler i tern, gerne med skræl eller linser tilsættes og der hældes vand og bouillon i til det dækker. Hvis man laver den med linser, så skal man hælde ekstra i, da den suger meget vand.
Paprika tilsættes og det koges ved lavt blus i ca. 30 minutter (eller når kartoflerne er møre). Hold øje med om der skal mere vand i, men suppen må ikke blive for tynd. Derefter tilsættes tomater og tomatpure og koger med i 5-10 minutter. Smag til og nyd.

Som det nok kan ses, så sker det hele på sjus, men det fungerer helt fint med denne. Når jeg laver den med kartoflerne får stivelsen fra dem suppen til at sætte sig ekstra, når man spiser den næste dag, så den næsten er cremet. Jeg elsker paprika, så den får hele armen. :-) 

Jeg har ingen anelse om, hvordan jeg fandt på den, men det er en af mine eneste hjemmelavede opskrifter. Jeg tror, den stammer fra, at jeg savnede en god opskrift med linser og siden fandt ud af, at kartofler også fungerer i retten.

God appetit.




No comments:

Post a Comment