Thursday, February 5, 2015

Blomkålsris

Ja, vi er også hoppet på blomkålsvognen eller hvad det nu hedder.

Jeg har ellers forbundet blomkål med min barndom, hvor vi typisk fik et helt kogt blomkål, som så var begravet i en creme fraiche dressing og rejer. Det smagte godt. Siden har jeg selv lavet det som tilbehør, men ikke specielt ofte.

Nå, men så er der jo så lige blomkålsris dukker op hele tiden og selvfølgelig vil jeg gerne være sundere. Altså lavede jeg det. Vi var alle enige om, det ikke rigtig var sagen, og typisk tænkte jeg, at jeg nok havde gjort noget forkert.

Jeg læste så mere om blomkål, end jeg egentlig har lyst til og lærte, at blomkål er smagsneutral. Vi prøvede igen, og vi syntes hverken det var godt eller smagsneutral. Vi vil meget hellere have ris :-)

I stedet har vi så fundet ud af, at et blomkålshoved efter en gang i foodprocessoren smager rigtig godt, når vi steger kød. Så en rest kød i tern, gerne skinke, peberfrugter, løg, champignoner svitset og kort tid før det serveres hældes blomkålen ved. Det kan vi lide.

Jeg har også læst man kan bage blomkålsris. Det skal jeg have prøvet. Men jeg tror, vi vælger at kalde det for blomkål og udelade det der med ris. Det er simpelthen falsk varebetegnelse og synd for risene.


Billedet er lånt fra www.gourmeterne.dk

No comments:

Post a Comment