Sunday, February 15, 2015

Dem og Os

Terror i København! Jeg er sur, jeg er gal, jeg er rystet, jeg er  sorgfyldt og mest af alt er jeg uforstående.

Jeg forstår ikke, hvad der får mennesker til at synes, det er deres opgave at myrde.

Noget jeg er overbevist om, er at det kunne have blevet meget værre i Danmark, hvis ikke politiet, havde været til stede.  Siden Mohammed tegningerne har Danmark været forberedt på angreb, og derfor var der også politi til stede i går. På steder, hvor det slet ikke burde være nødvendigt. Et møde om ytringsfrihed og en konfirmation!

For år siden så jeg i tv nyhederne en journalist, der stillede et spørgsmål om danskere og muslimer. Ingen rettede det, ingen kommenterede. Det var helt ok at skille de to ad. Der blev jeg trist. For hvordan kan man så forvente integration.

På samme måde havde jeg en diskussion med en veninde. Hun mente ikke, jeg kunne være mod Dansk Folkeparti, når jeg ikke kendte deres valgprogram. Men jeg behøvede ikke, at kende deres valgprogram, for at høre dem og deres holdninger, ikke var mine. Mest af alt var jeg trist over, hvor mange stemmer de fik, og hvor mange, som så måtte være enige.

Jeg synes, der er alt for meget dem og os. Ikke kun i Danmark. Da man i Paris havde en march med 44 statsoverhoveder efter Charlie Hebdo massakren, var der kritiske røster over USA ikke deltog med en højt placeret person. Den parkistanske premier minister Nawaz Sharif var der, men i mine øjne, burde der så ikke have været mange flere muslimske statsoverhoveder. Hvor er deres protest? Og hvorfor var der ikke noget, som kritisterede deres manglende tilstedeværelse. Var det fordi, de ikke er en del af "OS"?


http://www.independent.co.uk/news/world/americas/charlie-hebdo-obama-slammed-for-failing-to-send-senior-official-to-paris-march-9972796.html 

Hvis den skyldige i angrebet i København viser sig, at være ikke muslim, er jeg overbevist om, at man vil gå tilbage til skoler, forældre og venner, for at prøve at forstå ham. Men jeg er ikke overbevist om, at hvis han er muslim, at det samme vil ske. For så er det jo forklaret! Endnu et eksempel på dem og os.

Jeg tror på mindre dem og os. Jeg tror til gengæld, at vi alle kan være os med vores forskelligheder. 

Tak fordi du læste hertil. Pas godt på hinanden!






No comments:

Post a Comment