Tuesday, February 17, 2015

Jeg kan ikke sove

Jeg vågner for tidligt til at stå op og for sent til at sove igen. Det er stadig mørkt udenfor og alt omkring mig er kun skygger. Det er for tidligt til at tænde lyset, for jeg er ikke klar til det skarpe skær, det vil give.

Jeg ligger i højre side af sengen med ryggen til min mand. Der er en tryghed i at lytte til hans dybe åndedræt, der næsten kan forveksles med snorken. Jeg kan ikke se ham, men efter 17 år sammen, så ved jeg, at han ligger tæt på kanten af sengen med dynen halvt over sig. Den anden halvdel har han i søvne givet til vores yngste datter.

Hun ligger mellem os. Jeg kan mærke hendes arm ligger hen over mit ansigt. En anden hånd hviler på min ryg og fødderne får varme fra mine ben. Lidt efter flytter hun sig og nu ligger vi ryg mod ryg. Jeg vil gerne sige, at hun sover hos os, fordi hun ikke kan sove alene. Men det gør hun ikke.

Hun ligger der, fordi jeg ved, at hun er ved at blive stor. Jeg ved, at der ikke er længe til, hun ikke længere synes, det er cool at sove med os. Så jeg udnytter det.

Det gør ikke spor, at jeg ikke kan sove.

No comments:

Post a Comment