Saturday, December 21, 2013

3 dage før jul

Vi bruger pebernødder som vores julegave til de mennesker, vi gerne vil give en lille opmærksomhed. Dvs. vi bager store portioner. Det har vi gjort hvert år og i år fik jeg bare nok. Heldigvis tog min mand over.

Jeg lavede dejen sådan ala Kardemommeby. "Man tager 1 kg smør, 2 kg. mel, osv". Den smager forskelligt hver år selv om jeg prøver at være omhyggelig. Men det afhænger meget af, hvilket mærke krydderierne er og hvor gamle de er. Til gengæld har min mand så bagt det meste af ugen. I dag blev de sidste plader bagt og nu er der så uddeling. Nogen er allerede givet ud til pigernes lærere. Det vækker altid glæde.

I dag rydder vi op i køleskabet. Vi har ikke meget madspild, men vi fandt da stadig et bladselleri, der skulle ud, en creme fraice med udløbsdato i oktober, osv. Nu er der klar til at købe ind til julens spise. Vi bliver kun os fire og man skulle ikke tro, det kræver så meget. Men det er jo netop i julen, vi forkæler os selv med ting vi ellers undlader. Allerede nu er der en indbagt brie, der er klar til at blive lunet, en stor bøtte græsk mix med oliven og feta og julegodter. Altså er det en god ide at køleskabet er så tømt som muligt.

Julerengøringen ser vi stort på. Så snavset bor vi heller ikke og nu passer vi hund, en sort labrador, der fælder, og jeg satser så på at vi i stedet giver huset en omgang i januar. Juletræet kommer måske op i dag eller i morgen. Tidligere end normalt, men da ferien er startet, så lad os nyde træet lidt længere tid.

Julegaver pakker vi ind i aften. Så må vi finde ud af hvad der måtte mangle. Altså bliver søndag og mandag brugt på at få fat i de sidste gaver og på at købt mad. Det er godt at vide og jeg føler, vi er godt med. Det er rart at vide.

No comments:

Post a Comment