Tuesday, January 21, 2014

50 bøger på et år

Jeg voksede op understimuleret. Mine forældre fik aldrig muligheden for en uddannelse og så kom jeg og var verdens største spørgejørgen. Min redning blev skolen og allermest at lære at læse. Jeg slugte bøger og det siger vel lidt, at da jeg flyttede væk fra min barndomsby, var min eneste faste kontakt ud over familien hovedbibliotekaren fra byens bibliotek.

Det var også en af de største minus ved at få børn. Det ikke at have tid til at læse. Hvis jeg endelig have noget sammenhængende tid, faldt jeg i søvn. Det minder mig i øvrigt om et vennepar, som for første gang fik deres spædbarn passet og tog på weekend sammen på et fint hotel. De endte med at leve af roomservice og så ellers bare sove :-)

For et par år siden så jeg så en udfordring, hvor man skal læse 50 bøger på et år. Det troede jeg nemt, jeg kunne. Da året var omme, var jeg oppe på 13 bøger. Året efter deltog jeg slet ikke. Sidste år nåede jeg lige op på 51 med hiv og sving og et par af børnenens for at nå det. Så i år har jeg simpelthen besluttet mig for at lave et spurt i januar. Jeg er godt i gang med nr. 7.

Jeg fandt denne liste: http://www.ew.com/ew/gallery/0,,20760444_20760452_30058621,00.html, som jeg har besluttet mig for jeg skal igennem. "Going Clear" af Lawrence Wright er jeg lige blevet færdig med og den skulle jeg slide mig igennem, men det var helt klart det værd. En gennemdokumenteret bog om scientology. Jeg syntes, der blev brugt for meget plads på at skrive om L. Ron Hubbard, men nok en nødvendighed. Tom Cruise forstår jeg mindre og mindre af.

Jeg er også gået i gang med "The Interestings" af Meg Wolitzer. Jeg er ikke sikker på, jeg fuldfører. Jeg er slet ikke klar til at læse om en flok klynkende kvinder, som er indtrykket jeg har fået af de første 40 sider. 

Nå, men jeg er altså ikke længere den læser, jeg troede, jeg var. Det er nok fordi jeg læser mange artikler på nettet og i blade i stedet for. Det er vel også ligegyldigt om jeg læser 1 eller 50 bøger på et år. Hovedsagen er jeg læser lige præcis det der fungerer for mig :-)





No comments:

Post a Comment