Tuesday, June 10, 2014

Se og Hør skandalen

Nu springer jeg til noget helt, helt andet.

Min mand arbejder i IT branchen og jeg har også arbejdet der. Sikkerhed med data er noget, der har fyldt meget i vores samtaler herhjemme.

Kort fortalt, så har man hos Nets haft en medarbejder, der havde adgang til alle data og som solgte dem videre til Se og Hør, der er en del af Aller koncernen.

Hvem er så skurken? I pressen er det blevet til Se og Hør skandalen, men i min verden slipper Nets alt for let. Hvad nu hvis det kom frem, at Billedbladet købte fortrolige oplysninger af Politiet? Ville det være Billedbladet, Politiet eller Justitsministeriet, der var skurken.

Se og Hør er Danmarks "beskidte" ugeblad og jeg har en fornemmelse af, at der sidder journalister på de andre blade, som klapper i hænderne over det uføre bladet er kommet i. Men som forbruger er jeg meget mere oprørt over, at Nets i 4 år lod fortrolige data slippe ud. Ligeles virker det som om, der kom advarsler og alle blev overhørt.

Jeg diskuterede bravt med min mand, der også sidder dagligt med fortrolige oplysninger, om mulighederne for at spore evt. udtræk. Han mener, det nærmest er umuligt, hvor min holdning er, at det skal være muligt. Når skattevæsenet kan stille en række krav til økonomiske data, hvorfor kan jeg så ikke som forbruger.

Chancen for at nogen gider høre, jeg har købt Nettos rejesalat, er nok ikke så stor. Men jeg håber, at det heller ikke vil være muligt at få oplysningerne fra Nets....mere.





No comments:

Post a Comment