Sunday, April 6, 2014

Søndag er en god dag

For længe siden indførte vi, at søndag er den dag vi må synde. Især børnene...vi voksne kan nemlig godt finde på at snyde. Så aftalen er at søndag må pigerne vælge lige den ting de gerne vil have at snacke.

Den ene vælger konsekvent, at det skal være is eller kage og har sin egen is i fryseren, som hun så tager en skål af. Den anden vælger alt muligt. Det kan være tyggegummi, en pose chips eller en pose slik. Nogen gange har hun planlagt for en hel måned :-)

Hvis vi er ude og købe ind sammen, er det meget normalt, at pigerne vælger en ting og det kan fint ligge på køkkenbordet indtil søndag, før de rører det. Således oplever jeg heller aldrig tiggeri, når vi er ude, for de har lov, men må så vente med at spise det. Der er heller ikke pligt til at dele, men selvfølgelig må de gerne.

Det fungerer rigtig godt, og jeg håber, det bliver noget, de kan tage med sig, når de bliver ældre. Jeg voksede op med lørdagsslik, og min søster og jeg kunne ikke vågne tidligt nok om søndagen for at få fingrene i resterne, som pludselig her helt fint, selv om det var slikker ingen gad aftenen før. Men jeg fik aldrig indflydelse på, hvad vi skulle have, og jeg tror, det gør en forskel. Vi får se :-)

2 comments:

  1. Lyder som en super ide. Vores unger får fredagsslik og de får lov at vælge. Nogen gange gemmer de lidt, nogen gange spiser de alt men de plager aldrig eller tigger i ugens løb. De kender reglerne og de er helt ok med dem:)

    ReplyDelete
  2. Det er så hyggeligt at læse dine kommentarer, for jeg fornemmer, vi har meget til fælles. Fredage har vi ofte for travlt, så søndag blev dagen. Nogen gange åbnes det usunde lige efter morgenmaden, men det bliver sikkert ikke sundere af at vente til senere på dagen ;-)

    ReplyDelete