Sunday, October 6, 2013

Søde opstød

Efter det sidste oplæg, var min plan egentlig at skrive om lovgivningen i Sverige. Jeg mener nemlig at Sverige som det eneste land i verden, har en lovgivning vedrørende diskriminerende sprogbrug. Jeg har søgt på nettet, men har ikke fundet nok, til at jeg føler mig overbevist, men gætter på det kommer ind under http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/80/10/4bb17aff.pdf.

I stedet kom jeg så til at læse lidt på det jeg har skrevet og sikke mavesur jeg lyder. Så nu har jeg skiftet spor, for i dag hørte jeg om noget, der er værd at fejre.

Saudi-Arabien har nemlig besluttet sig for i april at gøre det det ok for kvinder at cykle. Ligeledes bliver det i 2015 legalt for kvinder at stemme ved valg.

Gad vide hvordan det er at få lov til at cykle, når det aldrig har været tilladt før. Og ville jeg have lyst til at lære at cykle som voksen, eller er det i det hele taget for varmt til at cykle i Saudi-Arabien. En ting er sikkert. Jeg vil se filmen "Wadjda", der handler om en 10 årig pige i Saudi-Arabien, der ønsker at vinde en cykel i en Koran recitation. Filmen er i øvrigt instrueret af landets første kvindelige filminstruktør.

Næste punkt bliver så om det bliver bevist, at det er farligt for kvinder at køre bil. Men jeg synes, det var dejligt at få en forklaring på, hvorfor kvinder ikke må køre bil i Saudi-Arabien. :-)

No comments:

Post a Comment