Sunday, November 23, 2014

Tomater ødelagde min ret

Jeg er den type, der ikke laver mad efter opskrifter. Jeg roder i køleskabet og finder på noget. Derfor er det heller ikke så godt, hvis familien er vild med aftensmaden, da der er gode chancer for, at jeg ikke kan genskabe den.

Forleden var der tilbud på bladselleri, så jeg købte pænt af dem og tænkte, at de da fint kunne komme i en sammenkogt ret. Så var det, at det slog mig, at de sidste gange jeg har brugt bladselleri, er de ikke blevet bløde men har beholdt sprødheden. Og selv om vi alle kan lide det, så vidste jeg, at der ville være for meget bladselleri i denne portion til at det skulle camoufleres bedre.

Jeg søgte på nettet og lærte, at grøntsagers celler er holdt sammen af hemicelluloses. De bliver opløst, når grøntsagerne bliver dampede og varmede. Men hvis man tilsætter syre, stopper processen. Dvs. eddike og tomater stopper det.

Her har jeg i mange år brugt flåede tomater som min væske i kødsovs. Det kunne nogen godt have sagt tidligere :-)

Rigtig god søndag.


No comments:

Post a Comment